
Nimi: | Thomas Selenius |
Syntymävuosi: | 1980 |
Kunta/Kaupunki: |
Helsinki |
Sähköposti: | thomas.selenius@gmail.com |

Thomas
Selenius
Helsinki
"Vanha Helsinki suunniteltiin kauniiksi, toimivaksi ja viihtyisäksi. Miksi emme pyrkisi samaan tänään?"
Olen yrittäjä, isännöitsijä ja toimitusjohtaja, joka on erikoistunut historiallisiin kiinteistöihin Helsingissä, Vantaalla ja Raseborgissa.
Asun Helsingin Katajanokalla perheeni kanssa, meillä on tällä hetkellä yksi lapsi. Kasvoin Espoossa ja Tammisaaren Prästkullassa, jossa vietän edelleen kaikki kesät (ja osittain Närpiössä).
Toimin aktiivisesti erilaisissa yhteiskunnallisesti hyödyllisissä järjestöissä ja yhdistyksissä, kuten Uudenmaan Osakunnalla (Nylands Nation), Helsingin Kauppakillassa (Handelsgillet i Helsingfors) ja Västankvarnin koulujen tuki ry:ssä (Understödsföreningen för Västankvarn Skolor).
Kiinnostukseni ja se, mikä vie suurimman osan ajastani, ovat perhe, kesämökki ja yhdistykset.
Vaaliteemat
Asuminen ja rakentaminen
Ihmiset viihtyvät ja voivat paremmin kaupungissa ja taloissa, joissa on elinvoimaisempaa arkkitehtuuria ja joissa kulttuuriperintöä säilytetään. Nykyään Helsingissä kuitenkin rangaistaan taloudellisesti siitä, että omistetaan ja hoidetaan historiallisia rakennuksia. On helpompaa saada rakennuslupa ja halvempaa rakentaa ja omistaa erivärisiä, luonteettomia laatikoita, jotka ovat todistetusti huonoja hyvinvoinnillemme ja mielenterveydellemme, kuin rakentaa kauniisti ja kunnostaa vanhaa. Tämän korjaamiseksi ehdotan, että Helsinki alkaa kannustaa klassiseen arkkitehtuuriin ja vanhojen rakennusten entisöintiin lupaprosessissa ja kannustaa vanhojen rakennusten entisöintiä esimerkiksi puolittamalla tai poistamalla kokonaan historiallisten kiinteistöjen kiinteistöveron.
Talous ja elinkeinoelämä
Taloudelliset ja vihreät intressit voivat kulkea käsi kädessä, jopa kaupunkisuunnittelussa. Liian usein suunnittelua ja päätöksiä ohjaa jompikumpi, mistä autoton kaupunkikeskusta on hyvä esimerkki.
Kun liikenne ja pysäköinti siirretään mahdollisimman pitkälle maan alle, viihtyisyys, ilmanlaatu ja kaupunkikuva paranevat kilpailukykyä vaarantamatta. Jos liikenteestä yritetään päästä eroon pelkästään ideologisin perustein, saavutetaan usein päinvastainen tulos, joka johtaa huonompaan ilmanlaatuun, liikenneruuhkiin ja kilpailukyvyn heikkenemiseen.
Helsinki on kylmä pohjoinen kaupunki, mutta tunneleita ja kiinteitä rakenteita aukioilla ja kaduilla vastustetaan. Lasitettujen katujen terassien ja kiinteiden paviljonkien salliminen ja kannustaminen aukioilla ja puistoissa edistää paitsi käyttöä ja viihtyvyyttä myös taloutta ja vetovoimaa.
Lapset, nuoret ja perheet
Perheiden houkuttelemiseksi Helsinkiin tulisi Helsingin keskustaan perustaa lastenkulttuurikeskus. Keskuksen perustaminen Katajanokalla sijaitsevaan Tulli ja Packahuone löisi monta kärpästä yhdellä iskulla. Historiallinen ja suojeltu rakennus, joka on huonokuntoinen ja joka maksaa kaupungille vain rahaa, saataisiin hyötykäyttöön. Tove Janssonin ja Muumien inspiroima museo Tove Janssonin puiston vieressä olisi luonteva osa kaupungin keskustaa. Lautat, hotellit ja julkinen liikenne ovat kaikki kävelyetäisyydellä. Lasten kulttuurikeskus täydentäisi kokonaisuutta ja lisäisi merkittävästi kaupungin vetovoimaa. Keskus sijaitsisi lähellä keskustan kaupunginosia ja kehittyvää merenranta, johon kuuluu myös Arkkitehtuuri- ja designmuseo lahden vastakkaisella puolella.