SFP jobbar för att vården ska vara högklassig och tillgänglig för alla, oavsett bostadsort, inkomst eller modersmål. Vi vill att alla invånare ska känna sig trygga oberoende av vilket behov av service man har eller i vilket skede av livet man befinner sig i.
Social- och hälsovården ska vara tillgänglig. Det ska vara lätt att få kontakt med vården, oavsett vilket kontaktsätt du föredrar. Det ska vara låg tröskel för att be om hjälp, oavsett vad det handlar om. Tjänsterna som erbjuds ska vara mångsidiga och svara på det behov som finns. Du ska få den vård och hjälp du behöver, och inte bollas från lucka till lucka. Du ska få vård på eget modersmål. De geografiska avståndena kan endast delvis överbyggas av distanstjänster. Punkter för närservice ska finnas kvar men de digitala och mobila tjänsterna behöver utvecklas kraftigt.
En trygg äldreomsorg åstadkommer vi bäst genom ett brett utbud av tjänster. Du ska känna dig trygg att bo hemma och kunna vara säker på att du får hjälp när du behöver det. Nya lösningar behövs för att tjänsterna ska räcka till alla.
Ambulans, brandkår och andra räddningstjänster ska vara pålitliga. Du ska kunna lita på att hjälp kommer, om det värsta skulle hända, oavsett plats eller tid på dygnet. Vi jobbar för att trygga tillräckliga resurser för att upprätthålla beredskapen, även i gränsområden, på landsbygden och i skärgården.
En bra personalpolitik är nyckeln till välfärdsområdenas framgång. Vi vill skapa arbetsro för personalen. Anställda ska kunna påverka sitt jobb och de ska få utföra de uppgifter de är utbildade till. En motiverad och kunnig personal är en förutsättning för fungerande välfärdsområden.