
Namn: | Katja Nyström-Lehikoinen |
Födelseår: | 1972 |
Kommun/Stad: |
Sjundeå |
Hemort: | Sjundeå |
Titel: | Socionom (högre YH) |
E-post: | katja.nystrom@gmail.com |
Tel: | 0400569588 |

Katja
Nyström-Lehikoinen
Sjundeå
"Sjundeå – välfärd och trygghet för alla"
Jag är född i Pargas och där har jag en bakgrund inom specialomsorgen. Därefter flyttade jag till Ekenäs och arbetade i 20 år som specialklasslärare i Västra Nyland. December 2023 flyttade jag till Sjundeå, och idag arbetar jag som specialyrkeslärare inom TELMA-utbildningen, där jag stödjer studerande som för tillfället inte har möjlighet att studera på campusområdet.
Min största passion och livsuppgift är att stöda personer med neuropsykiatriska diagnoser och funktionsvariationer, så att de kan leva ett självständigt och värdigt liv. Vid sidan av mitt arbete fungerar jag även som familjevårdare.
Jag vill främja varje invånares möjlighet att leva ett liv som passar dem och utveckla möjligheter till anpassat arbete i samarbete med lokala företagare. Anpassat arbete innebär arbetsuppgifter som skräddarsys för arbetstagaren och anpassas efter dennes styrkor och särskilda behov. Det främjar sysselsättning, särskilt för personer med funktionsvariationer eller inom neuropsykiatriska spektrumet, och gynnar både arbetstagare och arbetsgivare.
Viktiga politiska frågor
Jämlik & Jämställdhet
Jag anser att jämlikhet och likvärdighet innebär rätten för varje individ att leva sitt eget liv och få det stöd de behöver. Alla, även personer med funktionsvariationer, har rätt att bli sedda, hörda och bemötta som individer.
Enligt mig handlar likvärdighet inte om att behandla alla på exakt samma sätt, utan om att erbjuda anpassade lösningar utifrån individuella behov, såsom utveckling av anpassade arbetsmöjligheter och tillgängliga tjänster. Jag vill säkerställa att samhället stöder mångfald och att ingen lämnas utan det stöd de har rätt till, bara för att systemet inte tar hänsyn till individuella behov.
Den bästa skolan
Barn och unga är vår framtid! Låt oss skapa de bästa förutsättningarna genom att hålla gruppstorlekarna lagom små, ge undervisningspersonalen rätt stöd och utbildning samt lyssna på skolornas och daghemmens behov och idéer.