Grunden för vårt samhälles välstånd och framgång byggs i skolan. Skolan ska erbjuda jämlika förutsättningar för alla barn och unga under hela lärstigen, från småbarnspedagogiken till andra stadiet och vidare till fortsatta studier. Vi måste säkerställa en trygg inlärningsmiljö där barn och unga förbereds för de utmaningar som ligger framför dem. Det här kräver att det finns tillräckligt med behörig personal och andra vuxna i skolan.
Den finländska skolan bygger på jämlikhet och på utbildade och välmotiverade lärare och personal. Vår grundskola är en framgångssaga, men arbetet är inte färdigt utan utvecklingen måste fortsätta. Det här kräver arbete nationellt, men det stora jobbet görs i våra kommuner. Det måste finnas tillräckliga resurser för det dagliga arbetet i skolan. Den som behöver stöd ska få det. Särskild uppmärksamhet behöver sättas på inklusion och likabehandling. Vårt mål är att ingen ska lämnas utanför.
Vi vill att Finland ska vara världens barnvänligaste land och därför vill vi också satsa på att göra vardagen smidig för barnfamiljerna. Det här kräver att skolan fungerar, våra lärare mår bra, och alla barn har möjligheter att lyckas.
SFP vill
- att fler barn deltar i småbarnspedagogiken och att den på sikt blir avgiftsfri
- att språkinlärningen i det andra nationalspråket inleds redan inom småbarnspedagogiken
- att utbildningen och undervisningen ska vara jämlik och fri från könsnormer
- öka riktade resurser för att motverka all form av mobbning
- motverka segregation inom den grundläggande utbildningen
- att skolmiljön och skolvägen ska vara trygg för alla
- att våra skolbyggnader är sunda och friska men också inspirerande lärmiljöer som ger arbetsro
- ge lärarna goda redskap för att utveckla undervisningen och undervisningsmetoderna samt distanssamarbete mellan skolorna
- ha en fungerande morgon- och eftermiddagsverksamhet som ger möjlighet till mångsidiga aktiviteter både ute och inne
- att barnen ska ha möjlighet till hobbyverksamhet, som de trivs med, i anslutning till skoldagen
- att skolan ger tillräckligt utmanande uppgifter till elever som behöver det
- att det erbjuds läxhjälp efter skoldagens slut genom till exempel frivilliga medfostrare i skolan
- att varje elev och studerande ska ha tillgång till goda läromedel – såväl traditionella som digitala
- garantera stöd på plats i skolan i form av skolpsykologer, kuratorer och tillräckliga resurser till elev- och studiehandledning
- se mer samarbete mellan yrkesutbildningen och näringslivet samt betona företagsamhet i yrkesutbildningen
- höja yrkesutbildningens attraktionskraft och garantera en hög kvalitet
- främja användningen av läroavtal inom yrkesutbildningen
- garantera tillgången till en allmänbildande gymnasieutbildning av hög kvalitet
- betona att den grundläggande konstundervisningen har ett värde i sig och därtill främjar välmående och stöder övrig inlärning
- att stödet för elever med specialbehov ska fungera
- bevara samernas rätt till undervisning i de tre samiska språken samt utveckla undervisningen
- att elever och studerande ska ha tillgång till tjänster på teckenspråk i skolan
- att elev- och studerandekårer ges möjlighet att påverka verksamheten i skolan
- garantera att invandrarbarn får tillräckligt med stöd och en god integration
- säkerställa en god dialog med familjerna när man definierar nivån på undervisningen i de inhemska språken för barn med invandrarbakgrund
- att fler kommuner erbjuder en skolstig också på engelska
- fortsätta utveckla ungdomsarbete i skolor så att det finns trygga vuxna i barns och ungas vardag
- att allt fler ska ha möjlighet till språkbadsundervisning och språkduschar
- jobba för att gruppstorleken på alla utbildningsstadier är rimlig
- satsa på medvetandegörande insatser, för att motverka destruktiva normer och förebygga våld genom att lära sig känneteckna och hantera sina känslor
- att kommunerna tryggar tillräckliga timresurser för skolorna
- ha ett fungerande samarbete mellan hemmet och skolan.