

Marit
Nilsson-Väre
Vasa
"För ett livskraftigt, tryggt och välmående Vasa! "
Jag är förtroendevald och fullmäktigeledamot i Vasa sedan 2012.
Medlem i stadsstyrelsen och konsernsektionen sedan 2021.
Ordförande i Österbottens sysselsättningsnämnd sedan våren 2024.
Medlem i stadens strategiarbetsgrupp inom temat: Attraktiva vasa.
Jag är viceordförande och medlem Vasa elektriskas förvaltningsråd och medlem i revisionsnämnden för Vasa elektriska.
Är ordförande i Sundom områdeskommitté sedan 2012 och brinner för förtroendeuppdraget att jobba för byn i staden. Bor själv i egnahemshus i Sundom sedan 2000.
Jag är ordinarie medlem i Folktingets styrelse och fullmäktige.
Därtill är jag medlem i Kvarkens världsarvsdelegation.
Jag är ordförande i styrelsen för Vasa sommaruniversitet.
Jag har lång erfarenhet inom utbildningssektorn, 38 år. Jobbar sedan 2002 som lektor i finska med kommunikation på Hanken och innan det jobbade jag som överlärare i kommunikation vid Vasa yrkeshögskola sedan den grundades. Har varit medlem i Andra stadiets utbildningnämnd i Vasa sedan 2012, två perioder som ordinarie medlem i nämnden och som ordförande i svenska sekionen mellan åren 2012-2021. Åren 2022-2025 har jag varit ersättare, men stadsstyrelsens ordinarie medlem i svenska sektionen sedan 2024.
Utöver dessa förtroendeuppdrag är jag ersättare i Stadsmiljönämnden och i Trafiknämnden.
Inom Hanken är jag ämnesansvarig i finska och medlem i Språkcentrets direktion, medlem Utvärderingsgruppen för den undervisande och forskande personalen och medlem i Samarbetskommittén. Därtill är jag ordförande i Undervisningssektorns lokalförening vid Hanken Svenska handelshögskolan r.f.
Jag har flera år jobbat med nordiskt samarbete på universitetsnivå och bland annat ansvarat för 15 sp studiehelheten "Gränsöverskridande regional utveckling och planering i Kvarkenregionen", ett samarbetsprojekt (2000-2024) tillsammans med Umeå universitet.
Jag har också varit projektledare i ett Interreg Aurora projekt "Cross-border University Cooperation and Knowledge sharing", ett samarbetsprojekt (1.1.2024 - 31.12.2024) mellan Hanken, Umeå universitet och Nord universitetet i Norge.
Utöver det har jag under åren 2016-2023 ansvarat för FOP, ett branschspecifikt fortbildningsprojekt för finsklärare inom universitet och högskolor.
Jag har också lång erfarenhet av medlemskap inom Hankens universitetskollegium.
Privat är jag fru, och mamma till två vuxna flickor, båda ekonomer. Jag är svärmor och mommo till en liten 3-åring. Jag har en gammal mamma som är 90 år och känner att jag är som spindeln i nätet mellan olika åldersgrupper och mellan generationer, men också inom politiken.
Jag ser helheter framom detaljer. Jag är erfaren politiker och är samvetsgrann och mänskovänlig. Har lätt att ta folk och umgås enkelt över språkgränser och med olika ålders mänskor oberoende av yrke.
Viktiga politiska frågor
Livskraftiga kommuner och städer
Bildning, kunskap och välmående är viktigt – och för att kunna trygga den service som behövs måste vi också värna om en stark ekonomi. En kommun som stärker möjligheterna för företagsamhet och tillväxt och sköter den kommunala ekonomin ansvarsfullt har alla förutsättningar att vara en välmående kommun.
Jag vill jobba för en livskraftig stad och en levande landsbygd. För mig betyder det nya innovationer, nya arbetsplatser och bra utbildningsmöjligheter för alla. Jag anser att staden bör utvecklas inom alla sektorer för att vara livskraftig. Inom stadsmiljön bör planeringen vara genomtänkt med fungerande logistik, trivsamma boändemljöer och bostäder samt möjligheter till olika typer av fritidssysselsättning. Arbetskraftsinvandring och integrationsutbildning bör ordnas på både finska och svenska och därtill engelska.
Ett hållbart miljötänk bör genomsyra all planering och på alla nivåer.
Den bästa skolan
Grunden för vårt samhälles välstånd och framgång byggs i skolan. Skolan ska erbjuda jämlika förutsättningar för alla barn och unga under hela lärstigen, från småbarnspedagogiken till andra stadiet och vidare.
Den bästa skolan betyder för mig undervisning och bildning ända från småbarnsfostran till universitet och högskolor. Vi bör på alla stadierna vara mycket måna om den undervisning som ges. Vi bör anpassa yrkesutbildningen enligt regionens behov och likaså ha en så bred bas som möjligt inom utbudet, att nya innovationer kan ske. Vi bör trygga våra högskolors och universitetens möjligheter att verka i staden och regionen. Vi bör tänka internationellt, men samtidigt vara måna om våra inhemska språk och även ta in nya språk förutom engelskan Vi bör se flerspråkigheten som en rikedom som skapar tillväxt och kultur.
Välmående invånare
Grunden för ett välmående samhälle är delaktighet, samhörighet och förtroende. Vi arbetar för ett samhälle där alla känner sig trygga och mår bra. Förebyggande och hälsofrämjande tjänster för alla åldrar.
Välmående individer växer fram bl.a. tack vare hållbar och trivsam planering, som innefattar för min del tillräckligt med varierande former av boendemijöer och bostäder, grönområden och frluftsområden, fungerande logistik, vägar och lätta trafikleder m.m.
Vi bör vara måna om olika förebyggande åtgärder som främjar invånarnas hälsa, t.ex. möjliggörande av olika sportsliga aktiviteter och även genom att erbjuda olika former av kulturell stimulans och verksamhet för stadens invånare. Vi bör sätta igång och förverkliga vårt 150-års fullmäktigebeslut , d.v.s att göra Wärtsilä-området till ett kultur och kongresscentrum.
Kandidatens svar i valmaskinen
1 / 11
Småbarnspedagogiken ska bli avgiftsfri för alla.
I princip anser jag att alla barn skall ha rätt till småbarnspedagogiken, men anser att de som har ekonomiskt bra ställt bör betala för den, åtminstone en symbolisk summa. Detta ger småbarnspedagogiken en viss status. Summan får inte vara så hög att ett barn tvingas bli utan småbarnsfostran.
2 / 11
Skolor bör prioritera traditionella läroböcker framom digitala läromedel.
Traditionella lärobäcker ger inbesparingar på sikt när böcker kan återanvändas. Årliga licenser blir dyrare. Dessutom bör barn och unga hållas borta från skärmarna under största delen av skoldagen. Digitala läromedel kan fungera som bredvidläsningsmaterial. Forskningen visar att minnet klarar bättre av traditionella läroböcker än digitala. Men jag anser att digitala undervisningsplattformer är bra, men det får inte gå till överdrift.
3 / 11
En av kommunens viktigaste uppgifter är att satsa på idrottsanläggningar samt motions- och rekreationsmöjligheter.
Alla skall röra på sig mera, ung som gammal. Vi sitter för mycket.
4 / 11
Det är viktigt att erbjuda alla invånare likvärdiga möjligheter till kulturverksamhet.
Det är viktigt med kultur, men kultur kostar. Det finns inte pengar och kanske inte behov heller för likvärdiga möjligheter till kulturverksamhet. Alla barn och unga bör dock få deltaga i kulturverksamhet av olika slag under sin skoltid och det bör vara gratis när det ingår i undervisningen, men kulturella upplevelser skall man betala för när den obligatoriska läroplikten är över.
5 / 11
Kommunen ska införa eller utveckla kommuninvånarnas möjligheter att påverka hur kommunen använder kommunens pengar genom så kallad deltagande budgetering.
Det ska gå att påverka i viss utsträckning, men inte i större skala. Ansvaret ligger hos tjänstemän och beslutsfattare. Deltagande budgetering fungerar när det gäller mindre belopp. Det får dock invånarna att må och känna tillhörighet när de själva får bestämma något.
6 / 11
Kommunen ska satsa på kollektivtrafik.
Vi bör tänka på miljön och minska på koldioxidutsläpp.
7 / 11
Det ska vara möjligt att vara invånare i mer än en kommun genom till exempel digitalt kommuninvånarskap.
Eventuellt svårt vid beskattning och övrig kommunal service.
8 / 11
Kommunen ska bättre möjliggöra utbyggnaden av förnybar energi, såsom solkraft och vindkraft.
9 / 11
Kommunen ska blanda fler boendeformer än i dagens läge när man planlägger.
10 / 11
Kommunen ska införa anonym rekrytering.
Det är viktigt med anonymitet, men jag tror att AI kan göra processen på sikt ohållbar.
11 / 11
Om du kunde ge en superkraft till din framtida politiska ledare, vilken skulle det vara?
Ingen kan spå framtiden, men ett trollspö kunde behövas.