Paras koulu

Yhteiskuntamme hyvinvoinnin ja menestyksen perusta rakennetaan koulussa. Koulun on tarjottava kaikille lapsille ja nuorille tasa-arvoiset edellytykset heidän koko oppimispolkunsa ajan varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja edelleen jatko-opintoihin. Meidän on varmistettava lapsille ja nuorille turvallinen oppimisympäristö, jossa heille annetaan hyvät valmiudet kohdata tulevaisuuden haasteet. Tämä edellyttää, että kouluissa ja oppilaitoksissa on riittävästi aikuisia ja pätevää henkilökuntaa.

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä ammattitaitoiset opettajat ja henkilökunta ovat suomalaisen koulun perusta. Peruskoulumme on menestystarina, mutta työ ei suinkaan lopu tähän, vaan kehitystä on jatkettava. Tämä vaatii työtä kansallisella tasolla, mutta merkittävä osa työstä tehdään kunnissamme. Koulujen päivittäistä työtä varten on oltava riittävät resurssit. Tukea tarvitsevien on myös saatava sitä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä osallistamiseen ja yhdenvertaiseen kohteluun. Tavoitteemme on, ettei ketään jätetä ulkopuolelle.

Haluamme, että Suomi on maailman lapsiystävällisin maa ja siksi haluamme panostaa lapsiperheiden arjen helpottamiseen. Tämä edellyttää toimivaa koulua, hyvinvoivia opettajia ja kaikille lapsille yhdenvertaisia onnistumisen mahdollisuuksia.

 

RKP haluaa

  • että useammat lapset osallistuvat varhaiskasvatukseen, ja että se pidemmällä aikavälillä tulee maksuttomaksi
  • että toisen kansalliskielen oppiminen aloitetaan jo varhaiskasvatuksessa
  • että koulutus ja opetus on tasa-arvoista ja sukupuolineutraalia
  • lisätä kohdennettuja resursseja kaikenlaisen kiusaamisen ehkäisemiseksi
  • torjua perusopetuksen eriytymistä
  • että kaikilla on turvallinen oppimisympäristö ja koulutie
  • että koulurakennuksemme ovat terveitä ja tarjoavat lisäksi innostavan oppimisympäristön, jossa on hyvä työrauha
  • että opettajilla on hyvät apuvälineet opetuksen ja opetusmenetelmien kehittämiseksi sekä koulujen väliseen etäyhteistyöhön
  • toimivaa aamu- ja iltapäivätoimintaa, joka mahdollistaa monipuoliset ulko- ja sisäaktiviteetit
  • että lapsilla on mahdollisuus mielekkäisiin harrastuksiin koulupäivän yhteydessä
  • että koulu tarjoaa riittävästi haasteellisia tehtäviä sellaisia tarvitseville oppilaille
  • että läksyapua järjestetään esimerkiksi vapaaehtoisten kouluvaarien tuella koulupäivän jälkeen
  • että kaikille oppilaille ja opiskelijoille on tarjolla hyviä oppimisvälineitä – sekä perinteisiä että digitaalisia
  • turvata paikan päällä koulussa saatavilla olevat koulupsykologi- ja kuraattoripalvelut sekä riittävät oppilaan- ja opinto-ohjausresurssit
  • lisätä ammattikoulutuksen ja elinkeinoelämän välistä yhteistyötä ja korostaa yrittäjyyttä ammattikoulutuksessa
  • lisätä ammatillisen koulutuksen kiinnostavuutta ja taata sen korkeatasoisuuden
  • edistää oppisopimusten käyttöä ammatillisessa koulutuksessa
  • taata yleissivistävän lukiokoulutuksen korkeatasoisuuden
  • painottaa perustason taideopetuksen itseisarvoa ja sen merkitystä hyvinvointia ja muuta oppimista edistävänä tekijänä
  • että erityistä tukea tarvitseville oppilaille annettava tuki on toimivaa
  • että saamelaisten oikeus opetukseen saamen kolmella eri kielellä säilyy, ja että opetusta kehitetään
  • että oppilaille ja opiskelijoille on tarjolla viittomakielisiä palveluja kouluissa
  • että oppilaskunnille annetaan mahdollisuus vaikuttaa koulun toimintaan
  • että maahanmuuttajien lapset saavat riittävästi tukea, ja että heidän kotouttamisensa on korkealuokkaista
  • varmistaa, että maahanmuuttajataustaisten lasten perheiden kanssa käydään hyvää vuoropuhelua kotimaisten kielten opetustasoa määriteltäessä
  • että entistä useammat kunnat tarjoavat myös englanninkielisen oppimispolun
  • jatkaa koulujen nuorisotyön kehittämistä siten, että lasten ja nuorten arjessa on turvallisia aikuisia
  • että yhä useammilla on mahdollisuus kielikylpyopetukseen ja kielisuihkuihin
  • tehdä työtä sen eteen, että ryhmäkoot ovat kohtuullisia kaikilla kouluasteilla
  • edistää tietoisuuskampanjoita haitallisten normien ehkäisemiseksi ja tunteiden käsittely- ja hallintataitojen opettamiseksi
  • että kunnat turvaavat riittävät tuntiresurssit kouluille
  • että kodin ja koulun välinen yhteistyö on toimivaa.

Hyvinvoivat asukkaat


Hyvinvointiyhteiskunnan perusta ovat osallisuus, yhteisöllisyys ja luottamus. Haluamme yhteiskunnan, jossa kaikki voivat hyvin ja tuntevat olonsa turvalliseksi. Ennaltaehkäisevät ja terveyttä edistävät palvelut kaikenikäisille kuuluvat kunnan ydintehtäviin. Panostamalla liikuntaan, urheiluun ja...

Tutustu