

Susanna
Lindfors
Vantaa
"Rakennamme yhdessä hyvää arkea – yhteistyöllä! "
Olen suomenruotsalainen ja asun Rekolassa, Vantaalla. Olen kahden lapsen äiti, mikä antaa minulle käytännön näkökulmaa lasten, nuorten ja koulutuksen kysymyksiin. Työskentelen konsulttina auttaen yrityksiä kansainvälistymään, mikä on tuonut minulle arvokasta ymmärrystä elinkeinoelämän tarpeista ja siitä, miten voimme tehdä Vantaasta entistä houkuttelevamman yrityksille ja investoinneille.
Olen ollut mukana politiikassa vuodesta 2017 ja haluan innostaa yhä useampia osallistumaan – jokaisella meistä on arvokkaita kokemuksia, joilla voimme vaikuttaa. Yhteistyön avulla voimme rakentaa paremman arjen kaikille vantaalaisille.
Viime valtuustokaudella toimin jäsenenä Kasvatuksen ja oppimisen lautakunnan ruotsinkielisessä jaostossa, missä tällä hetkellä olen varajäsen.
Vaaliteemat
Paras koulu
Kaikilla lapsilla ja nuorilla tulee olla pääsy korkealaatuiseen ja tasa-arvoiseen kouluun. Oppilashuoltoa on vahvistettava, ja kouluilla on oltava riittävästi resursseja tukeakseen jokaisen oppilaan kehitystä. Koulun tulisi myös tehdä yhteistyötä yritysten ja työelämän kanssa antaakseen nuorille selkeän polun tulevaisuuden ammattiin ja yrittäjyyteen. Koulutus tulee heijastaa tulevaisuuden tarpeita, esimerkiksi ottamalla käyttöön uusia aineita, kuten tekoäly.
Lapset, nuoret ja perheet
Hyvinvoivat lapset ja perheet ovat vahvan yhteiskunnan perusta. Kunnan tulee tarjota lisää vapaa-ajan aktiviteetteja ja terveellisiä elinympäristöjä, jotka edistävät sekä fyysistä että henkistä terveyttä. Mielenterveyden ennaltaehkäisevään työhön on panostettava.
Talous ja elinkeinoelämä
Vahva ja kestävä kunnallinen talous on avainasemassa hyvän palvelun tarjoamisessa. Kunnan tulee helpottaa yrittäjien toimintaa selkeyttämällä sääntelyä ja parantamalla yritysilmastoa. Vantaan tulee tulla johtavaksi kunnaksi, joka houkuttelee yrityksiä, startup-yrityksiä ja sijoittajia. Vientiä ja kansainvälisiä yhteistyösuhteita tulee edistää paikallisten yritysten vahvistamiseksi ja työpaikkojen luomiseksi.
Ehdokkaan vastaukset vaalikoneessa
1 / 11
Varhaiskasvatuksen tulee olla maksutonta kaikille.
Se on hyvä tapa tukea perheitä, jos vain kaupungin talous mahdollistaa sen.
2 / 11
Koulujen tulisi priorisoida perinteisiä oppikirjoja digitaalisten oppimateriaalien sijaan.
Paras on yhdistelmä molemmista.
3 / 11
Yksi kunnan tärkeimmistä tehtävistä on panostaa urheilutiloihin ja liikuntamahdollisuuksiin.
Perustarpeet kuten terveydenhuolto, vanhustenhoito, koulu ja koulutus tulevat ensin.
4 / 11
On tärkeää tarjota kaikille asukkaille yhdenvertaiset mahdollisuudet kulttuuritoimintaan.
Kyllä, mahdollisuuden mukaan.
5 / 11
Kunnan tulee ottaa käyttöön tai kehittää kuntalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, miten kunta käyttää varojaan niin sanotun osallistuvan budjetoinnin avulla.
On erittäin tärkeää ottaa huomioon asukkaiden toiveet ja tehdä helpoksi, että yhä useammat voivat olla aktiivisia. Samalla jotkut kysymykset voivat vaatia erityisosaamista lopullisen päätöksen tekemiseksi, mutta niiden ei tarvitse kuulua osallistuvaan budjetointiin.
6 / 11
Kunnan tulee panostaa joukkoliikenteeseen.
Kyllä, Vantaalla on hyvät edellytykset satsata ja hyödyntää joukkoliikennettä. Samalla on kuitenkin otettava huomioon, että tietyt sijainnit ja tilanteet voivat edelleen vaatia autoilua.
7 / 11
Tulisi olla mahdollista olla asukas useammassa kuin yhdessä kunnassa esimerkiksi digitaalisen kuntalaisuuden kautta.
Kunnan asiat koskevat ensisijaisesti niitä, jotka ovat vakituisesti asukkaita kunnassa.
8 / 11
Kunnan tulee paremmin mahdollistaa uusiutuvan energian, kuten aurinko- ja tuulivoiman, laajentaminen.
9 / 11
Kunnan tulee monipuolistaa asumismuotoja kaavoituksessa nykyiseen verrattuna.
Siltä osin kuin se on mahdollista. Esimerkiksi korkeiden rakennusten ja omakotitaloalueiden sekoittaminen ei kuitenkaan ole suositeltavaa, vaan on huolehdittava, että alueesta tulee miellyttävä kokonaisuus.
10 / 11
Kunnan tulee ottaa käyttöön anonyymi rekrytointi.
On tärkeämpää työskennellä asenteiden kanssa ja ennaltaehkäistä ennakkoluuloja.
11 / 11