

Rasmus
Kupi
Vaasa
Nimeni on Rasmus Kupi. Olen 24-vuotias ja asun Vaasan keskustassa kihlattuni kanssa, mutta olen kotoisin Mustasaaresta. Opiskelen Hankenin Helsingin kampuksella logistiikan ja yhteiskuntavastuun maisteriohjelmassa ja teen osa-aikatöitä sen ohella. Opintojeni aikana olen ehtinyt asua Turussa, Bergenissä ja Helsingissä, mutta olen nyt palannut takaisin Pohjanmaalle, jossa viihdyn erittäin hyvin. Opinnoissani olen erikoistunut kansantaloustieteeseen, energia- ja kestävyyskysymyksiin sekä logistiikan haasteisiin.
Opintojeni lisäksi olen toiminut muun muassa Åbo Akademin opiskelijakunnan valtuuston puheenjohtajana ja kantanut vastuuta monenlaisissa tehtävissä eri organisaatioissa vuosien varrella. Myös Mustasaaren nuorisovaltuusto oli tärkeä kokemus nuoruudessani, ja se antoi hyvän käsityksen kunnallisesta päätöksenteosta.
Vapaa-ajallani toimin jalkapallovalmentajana ja minulla on laaja kokemus niin junioreiden kuin miesten joukkueiden valmentamisesta Vaasassa. Tämä on antanut minulle hyvät valmiudet ottaa vastuuta ja löytää ratkaisuja yhteistyössä muiden kanssa. Jalkapallon lisäksi nautin ulkoilusta ja keskustelen mielelläni kaikesta maan ja taivaan välillä kahvikupin äärellä tai saunassa.
Tärkeitä kysymyksiä kohdallani ovat työmarkkinoiden vahvistaminen ja sen varmistaminen, että ihmiset voivat elää onnellista arkea Vaasassa. Haluan myös varmistaa, että ulkoilu- ja liikuntamahdollisuuksia on riittävästi sekä pyrkiä vähentämään yksinäisyyttä kaikissa ikäryhmissä edistämällä mahdollisuuksia sosiaalisiin kanssakäymisiin.
Ehdokkaan vastaukset vaalikoneessa
1 / 11
Varhaiskasvatuksen tulee olla maksutonta kaikille.
Varhaiskasvatuksen tulee olla perheiden saatavilla perheen yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. En pidä maksuttomuutta kaikille välttämättömänä tavoitteena. Vaatimalla pienen, säännöllisen maksun, joka perustuu perheen tuloihin ja kokoon, varmistetaan, että kunnan varhaiskasvatustoiminta säilyttää hyvän tason. Nykyisessä kuntien vaikeassa taloudellisessa tilanteessa pidän täysin maksutonta varhaiskasvatusta myös perheille, joilla on huomattavat tulot, epärealistisena. Nykyinen järjestelmä mahdollistaa myös paremmin paikkojen riittävyyden ja riittävän henkilöstön palkkaamisen. Lisäksi kunnallisveroa ei tarvitse korottaa suoraan tämän mahdollisen muutoksen seurauksena.
2 / 11
Koulujen tulisi priorisoida perinteisiä oppikirjoja digitaalisten oppimateriaalien sijaan.
Peruskoulussa tulee asettaa etusijalle perinteiset fyysiset oppikirjat (myös siksi, että lasten on opittava kirjoittamaan hyvin käsin), samalla kun digitaalisten materiaalien käyttöönotto on välttämätöntä asteittain sitä mukaa, kun oppilaat kasvavat ja pystyvät ottamaan enemmän vastuuta omasta oppimisestaan, esimerkiksi lukiossa. On tärkeää, että koululaiset oppivat hyödyntämään teknologiaa ja ohjelmistoja, sillä tämä on erittäin tärkeä taito, jota työmarkkinoilla tullaan vaatimaan – kaikki muu olisi järjetöntä. Keskeistä on, että koulussa vallitsee työrauha ja että oppilaiden keskittymiskykyä kehitetään riippumatta siitä, käytetäänkö digitaalisia vai fyysisiä oppimateriaaleja.
3 / 11
Yksi kunnan tärkeimmistä tehtävistä on panostaa urheilutiloihin ja liikuntamahdollisuuksiin.
4 / 11
On tärkeää tarjota kaikille asukkaille yhdenvertaiset mahdollisuudet kulttuuritoimintaan.
Kunnan ei tule kategorisesti vastustaa tätä, vaan sen tulisi edistää erilaisia kulttuurimuotoja, mutta kulttuuri eri muodoissaan ei voi olla ilmainen kaikille.
5 / 11
Kunnan tulee ottaa käyttöön tai kehittää kuntalaisten mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, miten kunta käyttää varojaan niin sanotun osallistuvan budjetoinnin avulla.
Kunnan tulisi pyrkiä siihen, että veronmaksajien rahojen käyttö on läpinäkyvää ja perusteltua. Mikäli mahdollista, on positiivista käyttää osallistuvaa budjetointia pienessä mittakaavassa luottamushenkilöiden poliittisten päätösten lisäksi.
6 / 11
Kunnan tulee panostaa joukkoliikenteeseen.
Kunnan tulisi luonnollisesti panostaa hyvään paikallisliikenteeseen myös yhteistyössä naapurikuntien kanssa tarpeen optimoinniksi. On tärkeää seurata käyttöastetta eikä ylimitoittaa tarjontaa, jos kysyntä laskee.
7 / 11
Tulisi olla mahdollista olla asukas useammassa kuin yhdessä kunnassa esimerkiksi digitaalisen kuntalaisuuden kautta.
Tällä hetkellä en näe järkevää mallia tälle. 300 kunnan ylläpitäminen, joissa asukkaat voivat olla kirjoilla missä tahansa, vaikuttaa epäloogiselta, erityisesti tulevaisuudessa, kun monilla kunnilla, jotka eivät ole suurten kaupunkien läheisyydessä, on valtavia taloudellisia haasteita. Jos silloin voi symbolisesti olla kirjoilla esimerkiksi kunnassa, jossa on kesämökki, se voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä kunnalle, jos oletetaan, että veroja maksetaan vain pääasiallisessa kotikunnassa. Mahdollisuus olla kirjoilla useassa kunnassa voi tehdä kuntien taloussuunnittelusta ja asukkaidensa todellisten tarpeiden täyttämisestä haastavaa, jos asukasluku käytännössä vaihtelee paljon verrattuna virallisiin tilastoihin. Mielestäni nykyinen käytäntö, jossa voi tilapäisesti olla kirjoilla toisessa kunnassa tai siirtää postiosoitteen, toimii jo hyvin.
8 / 11
Kunnan tulee paremmin mahdollistaa uusiutuvan energian, kuten aurinko- ja tuulivoiman, laajentaminen.
Olisi hienoa, jos voisimme täysin korvata ei-uusiutuvat energialähteet suljetussa taloudessa rakentamalla suuria aurinkovoimalapuistoja ja tuulivoimaloita. Koska todellisuus ei ole näin yksinkertainen, on tärkeää pohtia, millaisia kannustimia suurempi tarjonta luo. Vaasassa, jossa ei ole erityisen suuria alueita metsien hakkuulle aurinkovoimaloiden ja tuulivoimaloiden rakentamiseksi, voi tämä olla epäsuotuisaa vihreälle siirtymälle. Valtiollisella tasolla olisi vakavasti pohdittava, onko nykyinen luonnon käyttö kestävää, kun samalla myymme halpaa sähköä mannereurooppaan, mikä lisää kysyntää, sekä tarjoamme kansainvälisille yrityksille mahdollisuuden rakentaa esimerkiksi valtavia datakeskuksia maahamme, jotka kuluttavat valtavasti sähköä ja samalla tuottavat voittoa ja työllistävät ihmisiä Suomen ulkopuolella. Aurinkopaneelien asentaminen rakennuksiin, olemassa olevien tuulivoimaloiden tehokkuuden parantaminen sekä ydinvoiman kehittäminen pienimuotoisesti ovat myös hyviä pitkän aikavälin vaihtoehtoja.
9 / 11
Kunnan tulee monipuolistaa asumismuotoja kaavoituksessa nykyiseen verrattuna.
10 / 11
Kunnan tulee ottaa käyttöön anonyymi rekrytointi.
On hyvä käyttää anonyymia rekrytointia monista syistä. Toisaalta se on haasteellista nykymaailmassa, jossa tekoälyvälineet voivat vääristää ja väärentää ehdokkaiden todellisia kokemuksia. Anonyymi rekrytointi on hyvä silloin, kun rekrytoiva taho on hyvin koulutettu ja varustettu tarvittavilla välineillä oikeiden päätösten tekemiseksi.
11 / 11